2. Hoe gaat het buurtproces er uitzien en wat betekent dat voor mij?
Vraag 2.1
Stel: in mijn wijk wordt gekozen voor een collectieve oplossing, bijvoorbeeld een wijkwarmtenet. Houd ik dan nog de vrijheid om andere keuzes te maken?
Antwoord:
Op dit moment hebben we nog geen vastomlijnde ideeën welk warmtealternatief in welke buurt gaat komen. Dit is juist de kern van het project waar we nu mee starten. Er zijn individuele oplossingen voor in de woning zelf en er zijn collectieve oplossingen. Bij de afweging wat het beste is voor een individuele woning of woningen in een straat of buurt speelt de vraag mee of er voldoende flexibiliteit aanwezig is om een keuze te kunnen maken. Voor- en nadelen van individuele of collectieve systemen moeten binnen het project zo transparant mogelijk tegen elkaar worden afgewogen. Als bewoner houd je altijd de vrijheid om eigen keuzes te maken, tenzij de collectieve voorzieningen dat niet aankunnen.
Vraag 2.2
Ik heb helemaal geen verstand van energie opwekking en energiebesparing. Maar ik word wel gevraagd om mee te denken met een warmteplan. Hoe word ik hierin begeleid?
Antwoord:
- In iedere wijk vormen de leden van de Buurtkerngroep het aanspreekpunt voor alle buurtbewoners. Zij helpen daar waar nodig is.
Iedereen kan zich aanmelden als lid van het kernteam. Een kernteamlid kan meehelpen om zoveel mogelijk buurtbewoners actief mee te laten denken over maatregelen bij hen thuis en maatregelen die er op buurtniveau genomen moeten worden. Of het lid kan helpen met het schrijven van het buurtwarmteplan. Uiteindelijk bepaalt de buurtkerngroep zelf welke rol zij op zich neemt; dat geldt ook voor de individuele kerngroepleden.
- Het kernteam wordt weer begeleid door het ondersteuningsteam van Warmtekeuze Culemborg.
- Iedere individuele bewoner kan ook bekijken wat voor zijn eigen huissituatie het beste is. Daarvoor is hulp aanwezig zoals bijvoorbeeld de online Omons-tool. Maar je kunt ook energiecoaches vragen of ze je komen helpen.
- Er is ook een klankbordgroep gevormd. Deze groep bewoners houdt in de gaten hoe het proces verloopt, of er voldoende informatie beschikbaar is en of er misschien nog andere zaken nodig zijn om buurtbewoners te helpen. Dit klankbordteam heeft nauw contact met het projectteam van het project Warmtekeuze Culemborg en mogelijk ook het buurtkernteam.
Vraag 2.3
Iedere buurt is anders en daar moet een heel specifieke aanpak voor worden gemaakt.
Antwoord:
Dat klopt. In sommige buurten of straten zijn nu al initiatieven van bewoners. We moeten sowieso per straat of buurt bekijken wat daar een goede oplossing is en welke tijdshorizon daaraan gekoppeld kan worden.
Vraag 2.4
Zo’n buurtproces is leuk, maar hoe voorkom je dat dit proces gedomineerd wordt door enkele harde schreeuwers en dat de stem van de meerderheid daardoor niet gehoord wordt?
Antwoord:
Het Buurtkernteam houdt dit scherp in de gaten. Daarnaast houdt de Klankbordgroep van bewoners in de gaten hoe het proces verloopt. Deze klankbordgroep heeft ook nauw contact met het ondersteuningsteam Warmtekeuze Culemborg.
We onderscheiden verschillende fasen in het buurtproces. Al in de eerste fase worden zoveel mogelijk vragen en zorgen van buurtbewoners geïnventariseerd. We vinden het belangrijk dat alle signalen serieus genomen worden. Verder is het de verantwoordelijkheid van de wijkbewoners zelf om te kijken en te signaleren of er dingen over het hoofd gezien worden. Dus: met elkaar praten en signalen doorgeven aan de kerngroep.