Informatie:
Deelname aan het project is niet meer mogelijk. Je auto opladen op het plein kan wel.
- Laad je auto op met de zon
- Interesse in een elektrische deelauto? Neem contact op met CooperatieAuto.
- Presentatie Informatieavond investeerders project Marsmanweg
- Veelgestelde vragen (FAQ) Project Marsmanweg 21 dec 2018
- Investeringsvoorstel
- Marsmanweg nieuws sept 2018
Het zonnedak en laadplein aan de Jan Wolkershof krijgt sinds de realisatie in 2019 en de opening op 15 juni 2020 veel nationale en internationale aandacht:
- Het was onderdeel van het congres ‘Hier Opgewekt’ voor alle Nederlandse energiecoöperaties in november 2019 (lees hier het verslag en bekijk daarin de film over Lokale Energie Monitor 2019, ons project zie je bij 5:15 minuut).
- Bekijk hier een kort filmpje over het zonnedak/laadplein van Vrijstad Energie.
Achtergrond: de eerste stap richting een energieneutraal Culemborg
De ecowijk EVA-Lanxmeer in Culemborg is een toonaangevend voorbeeld van duurzaam bouwen. De technieken die werden gebruikt bij de start, vooral op het gebied van duurzame energieopwekking, waren nog niet zo ver ontwikkeld als nu. De wijk is daarom nog niet energieneutraal, maar wil dat wel graag worden (en uiteindelijk van het gasnetwerk af gaan).
Een bewonersinitiatief heeft zonnepanelen boven de gezamenlijke parkeerterreinen in EVA-Lanxmeer gerealiseerd en wil daarmee bijdragen aan de volgende stap richting een energieneutrale wijk met een lokaal smart-grid. Ze onderzoeken ook de mogelijkheden om de accu’s van elektrische (deel)auto’s als buffer te gebruiken om opwekpieken op te vangen.
Dit project kan een voorbeeld zijn voor andere plekken binnen en buiten Culemborg. Het idee kan ook op de P+R’s bij stations en op parkeerterreinen bij winkelcentra worden gerealiseerd.
Veel bewoners doen financieel mee in dit project. Daarnaast leverden de Provincie Gelderland, het Regionaal Investeringsfonds en de gemeente Culemborg een bijdrage om dit project mogelijk te maken.
Wat is er gebeurd?
Voor het laadplein waren meerdere innovaties nodig: om slim laden als de zon schijnt mogelijk te maken en om te voorkomen dat auto’s laadpunten bezet houden als de accu al vol is. Verder bleek dat het laadplein de mogelijkheid geeft om een winstgevende business case te ontwikkelen voor het zonnedak en laadplein. We gaan nu uit van een rendement van tussen de 3 en 10%. Afhankelijk van het aantal laadbeurten. Daarnaast werden geïnteresseerden actief bij dit project betrokken. Geregeld leverden zij input om het project te verbeteren.